January 26, 2013

Degree logic.

 



Baru baru ni aku ada berjumpa dengan seorang kawan lama, kami berbual panjang dan dia bertanya apa yang aku buat sekarang, dan ya aku duduk di rumah  sebab mama tak izinkan aku bekerja lagi di sana dia berharap aku dapat sambung degree.

kawan aku ni dah sambung degree part 2 di uitm  .



A : ijat kau taknak sambung degree ke?
aku : eh naklah.. tapi tak ada rezeki je lagi.. kenapa ?
A:oh kau mintak uitm tak?
aku: mintak, tapi tak tahu lagi aku dapat ke tak .*jawabku jujur*


A: aku rasakan kau mintak je kos apa-apa , janji kau dapat sambung degree.
aku : taknaklah , aku nak mintak kos yang aku nak belajar je .
A: kau ni janganlah demand sangat, ambik je apa-apa.



okay tujuan aku buat post ni bukan nak menceritakan keburukan kawan aku, atau keburukan diri sendiri. bagi aku, aku berhak demand sebab aku bayar apa yang aku belajar. betul atau tak?


kita di malaysia perlu bayar yuran pengajian sehingga berbelas ribu dan berpuluh ribu untuk belajar, dan kemudian mencari kerja sendiri. sekarang cuba fikir dahlah kita berhutang untuk belajar  kenapa pulak kita tak boleh memilih bidang yang kita nak pelajari? . oh come onnnn guys.


aku tak suka menjadi manusia yang mengejar sesuatu "kejayaan" hanya untuk memberitahu semua orang "hai saya ada segulung ijazah, saya sungguh pandai ! ambillah saya bekerja" padahal at the end of the day, kita cuma jadi manusia yang ada sehelai kertas yang kita kejar padahal otak kita kosong sebab kita tak  berminat dengan apa yang kita buat, jadilah kita antara manusia yang menganggur tanpa kerja walaupun belajar bertahun-tahun berhempas pulas menghadap assignment, test dan sevagainya.


So apa yang aku nak tekankan disini, kalau nak buat sesuatu, buat dengan hati dan niat yang betul kalau awal-awal lagi niat dah salah, ijazah pun belum tentu dapat bantu kita dapat tempat yang terbaik. dan yang paling penting kita kena sedar semua orang ada goal masing-masing . tak semua orang nak jadi doktor,lecturer,accountant , mahupun engineer .  Jadi sebelum kita bagi pendapat kita pada orang kita kena ingat yang orang tu bukan kita, dan dia mempunyai minat  yang berlainan dari diri kita.





*weh ayat kau macam terasa je*

ha memang pun, siapa tak terasa kalau orang merendahkan cita-cita kita?
macam cerita dalam tv tu cakap, kalau nak bermimpi biar sampai ke bintang, nanti kalau gagal sekurang-kurangnya langit kita dah capai. :)




dan kepada kawan aku tu semoga berjaya dalam apa yang kau buat.ingat susah dulu senang kemudian. Bermalas-malasan itu tak elok, aku dah belajar dari kesilapan dulu. Semoga kau pun dapat belajar  apa yang aku dah belajar dulu  masa diploma , boleh kata aku dah serik main-main zaman college dulu.baru sem 2 sempat lagi nak ubah pointer tu dan ingat belajar masa zaman kau stpm dengan degree tak sama. GOOD LUCK! ;)






p/s: crack your head guys, kejayaan tak datang menyembah di kaki, do what you believe . amin.





Post a Comment