April 12, 2020

Resepi onde onde or buah melaka semudah abc



hey guys happy weekend

harini aku rasa hari yang super productive compare dengan semalam sebab harini 9 setengah pagi dah siap masak lunch,lepastu pukul 10 dah siap cuci baju, pukul 11 dah makan lunch. sekarang ada masa sikit aku nak share apa aku buat sepanjang tempoh rmo ni. sebab aku work from home aku tak adalah tidur je cuma last week last training days aku jadi next week aku ada test and maybe another week aku dah boleh join others la.

so far so good. and semalam aku adalah sikit rajin aku buat kuih onde onde or orang perak panggil buah melaka.
ini antara kuih paling senang nak buat. 



bahan bahan
daun pandan 
gula melaka
tepung pulut 
pewarna hijau
kelapa parut


mula mula cuci daun pandan dan rebuskan. blend daun pandan dan tapis. dah siap letak tepi
gula melaka di potong dadu
kelapa parut digaul dengan garam dan gula 
masukkan air pandan kedalam tepung pulut adunkan sebati sampai jadi doh.
dah siap jadi doh? letak pewarna hijau jangan banyak sangat. gaul sebati. sambil tu masak air panas dalam periuk
lepastu buat bulat2 letak gula melaka tadi di tengah. gelek gelek melaka ball tu sampai bentuk dia sempurna
letakkan dekat pinggan yang dah diletakkan tepung . sebab taknak bagi dia melekat dengan pinggan
bila dah siap semua melaka ball tadi masukkan ke dalam air panas yang tadi.
bia buah melaka tu dah timbul maksudnya dah masak so ambil dan golekkan ke dalam kelapa parut tadi.



siap! senang kan???




so basically ni antara kuih yang aku belajar cara pembuatannya dari opah. banyak je lagi kuih tradisi aku suka contohnya lepat pisang, lompang. 


so korang buat apa je rmo ni?nasihat aku buat la apa apa benda berfaedah . jangan keluar tanpa sebab kukuh sudah.
dah la sis nak sambung tengok cerita harry potter ni . lepastu kena study untuk test esok. 
wish me luck guys!!

xoxo 

una mn

No comments: