April 14, 2015

nak tips berniaga online sampai berjaya dan kisah jutawan muda umur 23 tahun


 




seperti korang sedia maklum aku dah beberapa tahun berkecimpung dalam perniagaan online. walaupun kadang kadang busy tapi memang boleh kata sentiasa ada. selama ni aku buat pun tak all out. sebab dulu aku busy kerja.benda tu sekadar part time je. sekarang dah duduk rumah ni itulah sumber rezeki aku. alhamdulillah. biarpun tak menentu (sebab tak all out dasar pemalas), tapi boleh kata duit mesti ada ada. betullah " 9/10 sumber rezeki di dunia ni memang berpunca dari berniaga" even kita kerja bawah orang pun bos kita tu berniaga. Sejak tahun 2010  aku terlibat dalam bidang bussines ni. mula mula bussines lens. memang laku tahap goreng pisang panas. tapi yelah, benda tu kan macam illegal. eventhough kualiti lens aku jual okay. bukan standart rm5 yang jual pasar malam tu. ada satu kes yang terjadi dekat malaysia ni menyebabkan ramai online seller bungkus. termasuklah aku sekali. Hahaha. tahun  lepas aku involve jual floral mask. terus terang floral mask memang laku. Dian , founder produk tu memang bagus dalam melariskan produk tersebut. semua orang boleh buat produk tapi bukan semua orang mampu marketkan produk mereka secara berpanjangan dan berterusan. Bagi aku produk dian ada followers dia sendiri. 

dian ni muda setahun dari aku.tapi dia dah bergelar jutawan. bukan jutawan MLM tapi hasil jualan 
produk produk dia. aku memang kagum la dengan beliau ni. untuk sampai ke tahap tu.. banyak ujian, mental kena kuat. bila kita dekat atas . pengikut kita ramai. dan haters kita jugak akan bertambah. pendengki apatah lagi. and i'm not fully prepared for that. that's why selepas 5tahun aku belum kaya kaya pun lagi hehehe


aku pernah baca satu artikel bahawa " Allah takkan beri kekayaan pada orang yang tak reti menguruskannya" Maksud dia. memang duit ada datang tak duduk lama. kejap je dia singgah lepas tu dia pergi tempat lain. 


money management aku belum kukuh lagi. lagipun aku kekurangan sumber,semangat, usaha. usaha kena berterusan dan dari segi spiritual mungkin aku belum jadi hamba yang terbaik untukNYA. jadi kena start from the bottom. start small orang kata.sesiapa nak baca kisah dian(jutawan muda)  founder floral mask dan  vitamin dianz klik sini



as from now aku tengah cuba berjinak jinak kembalilah. memperbanyakkan produk. buat masa sekarang produk jualan aku ada 2. floral mask dan h&m wide shawl. soon, aku nak tambah vitamin dianz kerana keberkesananya. aku dah cuba makcik aku dan sepupu aku pun dah cuba makan sejak tahun lepas. Hasil dia memang bagus. Dalam perniagaan ni kita kena jujur dengan customer. Jangan menipu baru rezeki mudah masuk dan   berkat. Itulah agaknya yang dian praktikkan sehingga alhamdulillah rezeki melimpah ruah buatnya. aku tumpang gembira dan bangga la. 



sebenarnya aku ada banyak orang yang memberi inspirasi kepada aku. 
kalau di luar negara.


1) Michelle Phan.

i am a big fan of her! i watch her make up tutorial every single week. apa yang menarik tentang dia? dia membesar dalam keluar immigran yang miskin tegar. kejayaan dia sekarang yang mengubah kehidupan keluarga dia sekarang. personaliti dia, suara dia yang menenangkan yang membuatkan dia ada jutaan fans di seluruh dunia! how awesome is that?






kalau dalam malaysia ni . banyak sebenarnya. tapi salah seorangnya ialah 
nurul diana mohd pudzi . pengasas floral mask itu sendiri.

she have her own products, she touch her goals in life. tapi itu semuanya bukannya mudah. Sesiapa yang dah baca kisah dia akan faham kenapa aku begitu mengagumi beliau.  



Hidup ni bukan sekadar nak kagumi orang dan kejayaan datang bergolek dekat kau. no.. dengan usaha baru kejayaan tiba . apa apa pun rezeki ni kerja tuhan. kita sebagai manusia cuma usaha yang termampu. Yang penting mindset kita mesti positif. alang alang fikir , fikir luar biasa bak kata dr azizan.















No comments: