Skip to main content

tips make up : barangan make up boleh di pelbagaikan fungsinya?

okay mula-mula nak mintak maaf dulu bebanyak sebab aku dah lama tak blogwalking. update pun  ikut suka hati je nak update taknak update. actually aku masih dalam mood raya walaupun aku tak beraya ke rumah member aku walau sorang pun . perangai keji.
 
 
haipp ape aku melalut ni? kata nak citer tips make up?
okay nak cerita la ni.sebenarnya baru je beberapa hari lepas aku tengok satu video dari michelle phan. aku yakin ramai dah kenal beliau. actually make up tips ni dari beliau ye bukan dari aku, kalau dari aku nescaya aku tak tulis dikhuatiri tak menjadi pulak. lepastu ade pulak yang buat riot ramai2 secara bermuafakat. karang tak pasal2 aku jadi kembar altantuya kena bom sebab merosakkan muka orang ramai. tidak.. aku tidak ingin itu terjadi. T_T
 
 


 
BASIC MAKE UP
 
aku sukakan natural make up  so ini antara benda basic seseorang pencinta make up perlu ada, tak ada.. lantak kau lah aku taknak belikan hahaha
 
1.eyeliner
2.lip gloss/lipstik
3.foundation
4.compact powder / mineral powder
5.concealear
6.shading
7.highlighter
8.blusher
 
 
 
okay nampak banyak?
sebenarnya korang tak perlu nak beli semua pun.
jika korang berkerjaya dan perlu tampil cantik sentiasa
memang make up kena tebal ikut suka korang lah nak beli
tapi sebagai golongan 20 an *haha overnya 20 an*
okay 21 an ..
mostly pelajar, baik berjimat cermat dan menyimpan duit demi kesenangan poket dan perut masa akan datang
 
nak cantik tapi tak nak belanja banyak2?
 
ikut cara ni
 
cuma beli ini
 
1. bedak compact two way cake foundation, kita boleh guna sebagai bedak dan foundation. macam mana? basahkan sedikit span dan sapu sikit atas bedak compact tadi , kemudian sapu pada muka. hasilnya insyaallah cantik.
 
 
 
2.eyeliner warna hitam, coklat, merah dan putih. eyeliner warna hitam boleh guna sebagai eyeliner, warna coklat untuk lukis kening jika kening anda tak gelap dan tak lebat macam kening saya, warna merah pulak boleh gunakan sebagai lipliner,dan kalau dioles sedikit dan diratakan kebibir boleh buat bibir cantik seakan kemerah merahan tanpa secalit lipstik.ohh ya aku lupa, kegunaan eyeliner/lipliner warna coklat ini juga boleh jadi shading di muka.korang buat dot kecil kat tepi batang hidung, bila gosokkan dah jadi shading tu.eyeliner putih pulak boleh jadi highlighter bawah sudut kening, bagi effect terbentuk dan jugak boleh digunakan untuk bawah mata untuk ilusi mata cerah dan besar :) eyeliner tak mahal aku pernah beli murah je.. rm2 sebatang ok what?
 
 
 
3.lipstik : beli lipstik nude colour atau colour merah . liptik ni kita semua tahu gunanya untuk bibir tapi kegunaan lainnya pula boleh jadi blusher, buat dua titik dia rahang pipi, kemudian ratakan secara  menarik ke arah tepi. lipstik ini berfungsi umpama cream blusher gitu.
 
 
 
 
 
sebenarnya apa yang aku cuba sampaikan dekat sini, kita tak perlu nak berbelanja sangat kepada barang make up kerana yang lebih penting adalah kecantikan dalaman dan tak guna juga kalau kita beli make up satu lori tapi muka asal kita  cantik sikit dari momok. ubah la tabiat suka tidur lewat tu *eh macam mengata diri sendiri la pulak* kerana semua tu mengundang eyebag , kemudian, banyakkan makan vitamin c dari buah buahan bukan cucuk vitamin c sebab aku percaya, vitamin c yang cucuk cucuk tu mesti ade side effectnya ,lebih baik kita mengamalkan secara semulajadi. sekian itu sahaja ceramah free aku nak bagi kat korang. adios amigos babai.
 
 
 

12 comments

Popular posts from this blog

Product Review : Laneige BB Cushion

Salam , hai


sabtu lepas, aku pergi ambik barang dekat rumah lama which is dekat dengan setia city mall. Mama
pulak kebetulan nak beli bb cream baru and kawan dia cadangkan beli bb cushion dari laneige .Dan kebetulan jugak cousin cousin aku pun pakai laneige ni . Sambil menyelam minum air la katakan . alang alang mama nak beli barang so kami singgah la tempat wajib lepak aku setiap minggu sepanjang aku menetap dekat situ dulu. Mana lagi kalau bukan setia city mall! Sampai je kitorang terus masuk parkson dan cari counter laneige. So mama pun dah try , mama nak beli yang whitening and moisturizing ni tapi stock dah habis! sebabkan bb cushion ni ada 2 jenis whitening and moisturizing dan pore filler untuk kulit bermasalah. dan cuma pore filler je ada stock waktu tu. Aku cakaplah kat mama, ambik jelah nanti lain kali kita beli yang lain.ini pun okay gak mama. macam aku pulak yang kerja kat situ.. bukannya aku dapat komisyen pun. hekeleh sangat!. Budak jaga counter tu senyum je .. senang kerj…

kisah benar : spirit of the coin antara seronok dan bala.

siapa yang belum tonton video kat atas boleh tengok dulu. bercakap tentang spirit coin budak-budak yang lahir sekitar 90 an mesti tahu. sebab spirit coin agak famous satu ketika dulu, sampai  macam jadi trend dan "kebanggaan" budak-budak sekarang tak tahu mungkin, sebab sekarang orang main gadjet je.jadi sekarang ni apa yang aku nak cerita ialah realiti dan kisah benar dari pengalaman aku sendiri. waktu zaman kanak-kanak aku, aku pun teruja nak main benda ni, sehinggalah satu ketika sepupuku balik  bercuti di kampung, aku memang 24/7 di sana sebab aku tinggal dengan opah. kami rahsiakan dari parents, aku ''pinjam'' duit syiling lama opah, dimana bentuknya lebih kurang macam video kat atas ni. opah tak tahu pun aku pinjam sebenarnya
masa tu petang, kami rancang nak main di tengah malam dimana semua orang dalam rumah tu dah tidur. rumah opah aku ni, dua tingkat bahagian bawah besar dan selalu guna,bahagian atas jarang. untuk pengetahuan korang dekat atas tu ada sa…

Pengalaman membeli dari Goshop 2

assalamualaikum , hai 
haritu aku adalah belikan magic saw set untuk atuk aku sebab dia teringin benda tu.(rujuk entry ini)aku order 25 mac and barang tu sampai on my birthday which is 27 mac  1991 wohoo. esoknya atuk terus datang rumah aku ditemani cousin aku untuk ambik barang dia tu. oleh sebab dia berpuas hati dengan servis dari goshop ni tadi dia dengan senang hatinya nak  order item lain plak. sebagai cucu mithali *konon* aku pun tolonglah belikan . kali ni dia nak chefline chocowine frying pan. harga dia tak mahal pun rm 299 termasuk Gst and dia ada 5 pan . Free delivery lagi tu.


so apa tunggu lagi pergi beli cepat!  :D










macam biasa kalau nak order sign up dulu kat website senang sikit nak trace barang . bila post bila sampai. previous item aku beli gdex yang hantar dapat je tracking number aku boleh track terus and service dia memang cepat. tapi lebih baik jangan expect melampau lampau kau bagilah masa dalam 2,3 hari . inshaallah sampailah barang tu. :D

P/s: ini bukan entry berbayar…