August 25, 2015

Twelve cupcakes and discovering a new side of me.





hello readers/silent reader,
Assalamualaikum ..

semalam kan aku kena take turn jaga outlet sunway pyramid. kitorang tak cukup orang sebenarnya . 
sebab semalam outlet kena siapkan 1500 cupcakes, person incharge 4 orang tu busy untuk persiapan malam ke pagi... so tengahari aku kena cover depan sampai ke malam. all the " seniors" pretty occupied, sebab kena ganti makcik makcik bakers and pipers tak sampai hati nak suruh diorang stay up sampai ke pagi. being a generous and helpful manager, they voluntered to do all the cupcakes  from  scratch. GILA! so my cousin fadhilah pun involved sebab dia memang one of person incharge for pyramid's outlet. 


semalam sales agak memberansangkan. Happy walaupun bukan duit aku. DUH! aku memang suka selling things kot. Bussiness kan one of my passion. kalau boleh putar masa, aku takkan ambik engineering. tapi tak guna menyesal kan?



semalam sempat jumpa GM Malaysia, actually cupcakes ni jenama from singapore. I guess if you guys familliar and rajin pergi pyramid korang tahulah cupcakes apa yang aku tengah cerita sekarang.


it's TWELVE CUPCAKES ! 


mula mula aku ingat nak berahsia , but come to think again, who the hell are even cares to google me .. right?

i am not even famous. 


some of the customers were asking is it halal or not? why the cupcakes selling so well even it is quite expensive.of course lah halal. ko ingat kalau tak halal aku nak kerja situ ke? eh eh marah plak kita ;p .

sebab bahan bahan dia semua boleh kata kami tahulah ( because sometimes kita tak cukup crew, aku jugaklah yang buat icing dan jadi baker. aku tahulah resepi dia apa. tapi kalau korang nak mintak resepi mintak maaf la jep, tak dapat! hehehe) dekat malaysia cupcakes ni baru nak naik.
ada 4 outlet. sunway pyramid, one utama, midvalley and pavillion.


for the mean time, Top management for Malaysia adalah kami ber enam. 

SENIOR 
 Shahrul Izwan : ( he's good on everything. he could handle paperwork, bake,make icing and piping the design satu tangan pun boleh guys. boleh paham tak guys?) 
                  

Norli a.k.a Nolly : ( She's quick and very firm and strict. this girl know how to handle staff yang degil. kalau aku, aku naik white flag dah. (a few staff ada yang degil, sometimes bukan kerja yang buat stress but our staff itself . haiz -.-

Qila : i don't know her character well enough sebab baru jumpa sekali. yang aku tahu dia agak pendiam  tapi haritu our GM puji sales outlet dia jaga di pavillion so, dia maybe seorang yang mementingkan sales target and a go getter. 

Shahrul : yup guys memang ada dua shahrul. This guys memang friendly. okaylah . i don't know him well enough. maybe dia punya perangai lebih kurang sikit macam aku. tapi maybe lain. entah. sebab berdasarkan first impression dia memang macam waktu kerja kerja, waktu main main. tahulah nak bahagikan masa macam mana.


Fadhilah : dia baru masuk sekali dengan aku. cousin aku ni handle pyramid. dia seorang yang ceria waktu kerja. kalau busy kadang kadang cepat serabut. lebih kuranglah macam aku pun. yang aku tahu dia boleh pikul tanggungjawab tu. some staff ada yang dah tua tua so kalau diorang buat silap dia tahulah nak tegur secara berhemah dan berlembut macam mana. 



Me? : i don't how to judge diri sendiri. some staff tak ambik serious tentang aku because aku memang friendly tapi diorang tak tahu kalau aku marah aku boleh jadi macam SINGA TAK MAKAN SETAHUN. so beware hahaha. aku tak suka kerja stress. muka masam masam... IS A BIG NO for me.  but kadang kadang termasam sebab penat tapi it's normal la. depan customer tak boleh tarik muka. nanti orang tak datang. XD


kak ratna baker sunway pyramid tengah susun kek. masa ni dah pukul 5. kek hampir sold out. orang kat dapur tengah busy bake base cake 1500. bayangkan betapa penatnya diorang!

ni outlet midvalley. belakang dunkin donut.aku jaga sini. nolly dengan aku partner. so kalau aku tak ada dia ada,
kalau dia tak ada aku ada. kalau dua dua tak ada  antara dua shahrul tu datang ganti.



apa yang aku improved sepanjang kerja sini?

social skill. aku tak reti sangat nak bergaul dengan orang. kawan tak ramai sangat terutamanya perempuan. kawan aku banyak lelaki sebab tak payah jaga hati perempuan silap sikit je habislah.Bila kerja sini aku reti nak buat suara mesra, gelak ayu and sopan.pokoknya serba serbi keperempuanan lah! hahaha! before this asyik hadap computer screen, paperworks, reports. completely different task. it is good to discover another side of me. kalau dulu guys.. aku ni awkward gila, pemalu. yes pemalu. korang tak percaya ke? well, sebab bila korang baca blog ni korang akan fikir aku ni talkative. aku banyak cakap dengan orang aku selesa je.dengan orang luar aku macam awkward sikit. 


confidence level bertambah walaupun muka tak lawa and bersaiz gajah. (semoga lepasni boleh bersaiz arnab. arnab pun jadilah XD)`
hahaha sebelum ni asyik rasa down memanjang. sekarang kurang dahlah. kalau dekat outlet tu dengar suara aku je memekak. kadang kadang aku boleh rilek je menyanyi depan customer. sampai customer pun rasa nak join aku nyanyi sekali. crack gila kan ?




p/s: dah la panjang pulak entry kali ni. 


to be continued....






2 comments:

Fatin Liyana said...

Fatin pun baca entri awak, mula-mula ingatkan awak ni very talkative, sebab tengok dari gaya penulisan enri tu :) bestnya dapat improve social skill. Fatin ni kat luar memang pemalu jugak la, tambah-tambah kalau dengan orang tak kenal. hehehe

Hazyyy said...

tak pernah dengar pasal cupcake ni tapi seriously nampak sedap ! heheeee.